NECTON

Der Weg ist das Ziel

Meer voorbereiding...

 Hoewel de Necton sinds de reis naar St. Petersburg volledig uitgerust is zijn er de afgelopen maanden nog grote verbeterpunten aangepakt om de komende drie jaren dat de Necton buiten Nederland te varen zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Er zullen een aantal klusjes onderweg afgemaakt moeten worden en natuurlijk blijft het schip onderhoud vragen, dat spreekt voor zich!

 

Het heeft veel uren gekost om de centrale verwarming aan te leggen. Opstapper Peter de Jonge komt een dagje helpen en omdat hij Centrale Verwarming in zijn genen heeft, lukt het ook om de koperen buizen zo te vormen, dat ze met scheluwe bochten passen. Naast de kleine ruimten waarin gewerkt moet worden, valt het niet mee de achter de betimmering hoog lopende leidingen te ontluchten. Het resultaat telt en dat is uiteindelijk een behaaglijk warm bootje.

 

Na vele afwegingen is in Amerika bij Hamilton Ferris de aquagenerator besteld; deze moet tijdens het zeilen 200 ampere stroom/dag kunnen genereren. De kaarten en almanakken stromen binnen en veel van de "things to do list" zijn besteld, aangeschaft of uitgevoerd. De komende weken worden die van het implementeren en af maken. Ook zijn we druk in de weer geweest met de bemanning en voor 2013 zijn op 3 plekken na, alle reizen bezet met 2 opstappers. Het reisschema is daarom aangepast. Er staat nog voor 2 personen een lange kustreis langs Brazilië en voor één persoon een echte zeereis naar het diepe zuiden open.

Het reddingsvlot

 

 

Het 6 persoons reddingsvlot is voor een servicebeurt naar Grou gebracht. Hier bleek dat een aanvulling met een grab bag gewenst is om reden dat er op de langere overtochten hulp vermoedelijk langer onderweg is. Zelf water en voedsel en visgerei meenemen is daarom verstandig.

Het vlot zelf is in uitstekende staat en blijkt van het nieuwste model te zijn. De nieuwe instap maakt het mogelijk op de band onder je voeten te plaatsen en met de knieën op het platform, glijd je zo naar binnen!

 

Via de kieuwen worden de motoren ruim van lucht voorzien om beter te kunnen presteren...

 

 

 

We kunnen de lucht nu ook geforceerd laten circuleren bijvoorbeeld bij extreme warmte. Ook kan, in geval van calamiteit, in de machinekamer rook worden afgezogen.

 

In beide machinekamers zijn 2 forse lenspompen geplaatst. De ruimten voor- en achter en de beide machinekamers kunnen nu ook electrisch worden leeg gezogen. Omdat deze pompen vrij veel stroom gebruiken, en om ons schakelpaneel te ontlasten is het electrisch centrum voor deze voorziening apart geïnstalleerd:

 

 

terug naar boven

13 november 2012

Aldert heeft zijn duikbrevet  I* gehaald, het eerste sterretje is binnen. Zo kan hij tijdens de reis het onderwaterschip inspecteren en ankerproblemen oplossen.

 

naar boven

 

De versterking van de roeren is klaar. Er zijn 2 stevige skeggen gemaakt en aan de onderkant van de boot bevestigd:

Een slapende walvis krijgt er misschien hoofdpijn van maar wij niet meer!

 

 

 

3 november

Hier kun je zien hoe dik het aluminium is waarmee de skeggen worden gemaakt:

terug naar boven

 

Naast radar, beschikken we nu ook over een autonome AIS.

Grote schepen zijn verplicht dit systeem te voeren en zij kunnen nu ook ons als zeilschip zien. Bij gevaar van aanvaring begint het apparaat verschtikkelijk te piepen. Deze Nieuw Zeelandse uitvoering gebruikt heel weinig stroom en kan ook nog eens als seperaat ankeralarm worden ingezet en ook is een Mayday mogelijk. Onze veiligheid is hierdoor weer toegenomen. Je kunt als we varen en onder de kust zijn, hier ook onze bewegingen volgen op www.marinetraffic.com

 

 

 

Voor de grote reis de laatste keer op de kant om de roeren te versterken. We gaan een scheg plaatsen voor de roeren, om de gevolgen van aanvaringen op zee met grote beesten en met mogelijk ijs te beperken. De balansroeren zijn nu kwetsbaar en dat pakken we aan.

 

 

 

 

Vanaf nu kun je foto's van het interieur zien onder "schip" !

 

 

Inmiddels is er hard gewerkt aan de mogelijkheid om zelf energie op te wekken.

Op de deksalon zijn 2 zonnepanelen bevestigd en op de achtermast staat nu een windgenerator:

 

 

 

terug naar boven

Copyright © 2012. Necton.